Creativiteit komt uit de pols, niet uit de computer

Denken. Durven. Doen. 3 woorden die enorm veel betekenen als het over creativiteit gaat. Denk eerst goed na over uw idee. Durft het uit te werken en het te ontwikkelen. Doe het gewoon, ga ervoor en heb geen spijt van uw keuze. 

Het begon allemaal vorige week toen ik een week lang zonder laptop door het leven ging. Dit wist u misschien al, anders kunt u het hier lezen. Ik heb die week gemerkt hoeveel meer creativiteit ik heb door gewoon alle ideeën op te schrijven. Zo heb ik tijdens mijn opleiding Communicatiemanagement geleerd om op twee minuten tijd minstens 50 woorden te associëren met bepaalde keywords. U kunt associëren op bepaalde thema’s of u kunt om de tien woorden terugkeren naar het oorspronkelijke woord.

Een nog betere methode om zo creatief mogelijk uit de hoek te komen, is door ideeën te verwerken in het Business Model Canvas. Ik heb dit canvas al vaker gebruikt voor school en voor toekomstige projecten. Geloof mij, het is een canvas met oneindig veel mogelijkheden. In onderstaande link kunt u het Business Model Canvas direct bekijken, downloaden of afdrukken. Ik zou zeggen, test eens uit en laat mij weten of het voor u interessant is.

Business Model Canvas

Korte uitleg per onderdeel:

  • Customer Segments: Wie is de doelgroep? Segmenteer op leeftijd, geslacht, woonplaats, …
  • Value Proposition: Wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Op welke vlakken bent u beter dan de concurrentie?
  • Customer Relationships: Op welke manier staat u in contact met uw klanten?
  • Channels: Welke verkoopskanalen biedt u aan? Denk bijvoorbeeld aan de marketing- en distributiestrategie.
  • Revenue Streams: Waar komen de inkomsten vandaan? Van hoeveel klanten, omzet per klant, …? 
  • Key Resources: Welke middelen heeft u nodig? Welke fysieke middelen (materiaal), intellectuele middelen (patent/merk) en menselijke middelen (medewerkers) zijn er nodig?
  • Key activities: Welke kernactiviteiten heeft uw bedrijf/project? Hoe voegt dit waarde toe aan uw product?
  • Partners: Met wie wilt u samenwerken en waarom?
  • Cost structure: Welke kosten worden er gemaakt? Welke soorten kosten zijn er? Welke toegevoegde waarden hebben deze kosten? 

Natuurlijk is een Businessplan zeker nodig als u een nieuw project of bedrijf uit de grond wilt stampen. Wilt u meer informatie over het Business Canvas Model of een Businessplan? Laat gerust iets weten! Ik dank u voor uw aandacht en wens u nog een heel fijne dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *